Antibiootit – kyllä vai ei?

Eilen lounaan jälkeen aloin ihmetellä outoa tunnetta kurkussa. Kurkku tuntui todella kipeältä ja alkoi yhtäkkiä turvota. Niin kovasti että kotimatkalla oli pakko poiketa Mehiläisessä. Pääsin samantien lääkärille, labraan ja takaisin lääkärille. Pikatesti paljasti angiinan ja sain antibiootit mukaan. Niin hullua, että kokonaisuudessaan tähän lääkärikeissiin kului aikaa noin 35 minuuttia kaikkine laboratoriokokeineen ja sitten olinkin jo resepti kourassa ulkona. Yksityiset lääkäriasemat, love you!

Muistan lapsuudesta monet antibioottikuurit. Sairastin usein korvatulehduksia ja poskiontelontulehduksia. Yhtäkkiä kaikki loppuivat ja olin todella, todella harvoin kipeänä. En syönyt antibiootteja moniin vuosiin. 8 viikon virtsatietulehdusantibioottikierre tosin katkaisi tämän syksyllä 2012. Sen jälkeen olen syönyt antibioottikuurin keuhkokuumeeseen (joka oli niin vahva, että farmaseutti joutui varmistamaan lääkäriltä menikö nyt ihan oikein), angiinaan kaksi, poskiontelontulehduksiin useamman sekä olen vielä lisäksi saanut kahden leikkauksen yhteydessä profylaksiantibiootit. Särkylääkkeitä tuli popsittua noin 20-vuotiaaksi asti pienimpäänkin kipuun. Nyt sain kurkkukipuuni 800 mg buranaa ja Panacodia. Toistaiseksi olen pärjännyt onneksi puolikkaalla kasisatasella.

Jos voisin olla syömättä lääkkeitä, en söisi ensimmäistäkään. Mutta tälläkin hetkellä kun kurkkuni on turvonnut niin pahasti, etten saanut edes aamukahvia juotua, ja nieluviljelystä löytyy selvästi streptokokkibakteereja, ei tule mieleenkään jättää lääkkeitä syömättä. Ei myöskään viime talvena, kun söin viimeksi antibioottikuurin poskiontelontulehdukseen. Kolme viikkoa jatkuvassa flunssassa järjettömässä päänsäryssä, ja lopulta kun voimat ovat aivan pois todetaan tulehdus poski-, ja otsaontelossa joten kyllä, söin antibiootteja ja paranin muutamassa päivässä.

Antibioottivastaisuus on täysin ymmärrettävää. Ne sekoittavat normaalin bakteerikantamme ja yksi kuuri voi näkyä elimistössämme jopa kaksi vuotta. Vähintään vuoden. Tämä altistaa taas uusille bakteereille ja voi vaikuttaa esimerkiksi suoliston hyvinvointiin. Jännä juttu että vatsani on niin yliherkkä monille ruoka-aineille ilman minkäänlaista suolistodiagnoosia.

Joskus se kuuri on hyvä kuitenkin syödä. Olen törmännyt esimerkiksi vastasyntyneiden vanhempiin, jotka eivät halua aloittaa lapselleen antibioottia vaikka lapsella todetaan infektio. He leikkivät lapsensa hengellä. Ja tiedän, että esimerkiksi poskiontelontulehdukseen syödyistä antibiooteista noin 80% on turhia. Mutta tosiaan siinä kohtaa, kun olo on sietämätön ja voidaan verikokeidenkin perusteella epäillä bakteerin aiheuttamaa infektiota, antibiootti on kuitenkin paikallaan.

Loppujen lopuksi, turhia kuureja on valtavasti. Antibiootteihin pitäisi suhtautua kyseenalaisesti ja harkita aina, tarvitaanko kuuria todella. Sanoisin itse, että jos on näyttöä siitä, että elimistössä on bakteerin aiheuttama infektio, kuuri kannattaa syödä. Eli ei kuuria ilman laboratorion vahvistusta bakteerista, johon antibiootti puree. Etenkin lapsilla antibiootteja tulisi käyttää vain silloin, kun on ihan pakko. Ja aikuisetkin, älkää ensimmäisen pidemmän flunssan tullen lähtekö hakemaan antibioottia, että taudista pääsee eroon. Jos oireet ovat viruksen aiheuttamia, kuten ne yleensä ovat, niistä ei pääsekään eroon ja vastaavasti altistuu jatkossa yhä useammalle antibioottikuurille. Ja jos joudutte sen kuurin syömään, muistakaa vahva maitohappobakteerikuuri antibioottien syönnin ajan sekä viikon-pari kuurin loppumisen jälkeenkin.

Mitä te olette mieltä antibiooteista?

Seuraathan blogiani jo? FACEBOOK / INSTAGRAM / SNAPCHAT mirvaannamarian


Tags:
25 Comments
  • CougarWoman
    Posted at 14:11h, 16 elokuun Vastaa

    Heh, no mä olen taas ihan samaa mieltä kuin sinä (menee jo tylsäksi? :D). Eli diagnosoituihin bakteeriperäisiin tulehduksiin ehdoton kyllä.

  • mirvaannamaria
    Posted at 14:16h, 16 elokuun Vastaa

    Haha, nää meidän yhteneväiset mielipiteet.. :D 

  • CougarWoman
    Posted at 17:44h, 18 elokuun Vastaa

    Hei mä huomasin nyt vasta että sä kysyit multa jotain! :D Sori! 

  • KissanMinttu
    Posted at 14:35h, 16 elokuun Vastaa

    Hyvä teksti (taas kerran). Antibiootteja määrätään nykyään niin joka juttuun, etteivät useimmat ihmiset edes ajattele, että ne ovat haitallisia. Mullekin annettiin taannoin viisaudenahmmasleikkausta ennen pitkävaikutteisen kipulääkeen lisäksi antibiootteja ”varmuuden vuoksi”. Sarjassamme jännää: Paino voi antibioottikuurilla pudota pari kiloa. Mystisesti se pari kiloa on sama massa, joka terveellä ihmisellä on hyviä bakteereja suolistossaan. Antibiootit tekee tosi pahaa jälkea suoliston bakteereille, mutta ihan niin kuin kirjoitit, joskus ne on pienempi paha. Mulle on tosin opetettu, että antibioottien jälkeen pitäisi pitää vähintään puolen vuoden maitohappobakteerikuuri.

  • mirvaannamaria
    Posted at 14:51h, 16 elokuun Vastaa

    Mä luin jostain just tutkimuksen, että suun leikkaushoidoissa antibiootteja ei pitäis antaa enää profylaksina. Niistä kun on tosiaan ollut enemmän haittaa kuin hyötyä. Isoissa leikkauksissa iv:sti tiputettavat antibiootit nyt ovat varmasti paikallaan :) 

  • Taru Mari
    Posted at 14:52h, 16 elokuun Vastaa

    Oon samaa mieltä kuin sinä, jos bakteeritulehdus todettu niin sitten kuuri. Itsekin kyllä olen mieluummin ilman jos ei pakko syödä kuuria. Muutama vuosi sitten söin kaksi antibioottikuuria poskiontelontulehdukseen ja seuraavan vuoden olin noin 3 viikon välein flunssassa ja seuraavan vuoden 6 viikon välein. :( Onneksi nykyään olen harvoin kipeänä, viimeksi vuosi sitten! Paitsi nyt on aikamoinen kaktus kurkussa. :|

  • mirvaannamaria
    Posted at 22:11h, 16 elokuun Vastaa

    Paranemista sulle! :) Toivottavasti selviät vähemmällä kuin mä tän angiinan kanssa nyt. Hemmetti mikä tauti! 

  • Taru Mari
    Posted at 08:52h, 17 elokuun Vastaa

    Kiitti, samoin sulle! :)

  • Vierailija
    Posted at 15:26h, 16 elokuun Vastaa

    Antibioottien kanssa on oltu turhan huolimattomia. Niitä on käytetty ja käytetään liikaa. Tämän vuoksi bakteerit kehittyvät niille vastustuskykyisiksi. Nyt jo on MRSA:ta, ESBL:ää ja muita sellaisia bakteereita, joihin mikään antibiootti ei auta. Mitäs sitten, kun muutkin bakteerit kehittyvät antibiooteille vastustuskykyisiksi? Millä sitten ihmisiä hoidetaan? Alkaako ihmisiä kuolemaan kuin kärpäsiä leikkausten jälkeisiin tulehduksiin tai virtsaputkentulehdukseen? Voi toki olla, että luontaispuolen hoidoista löytyy pelastus. Itse ainakin olen saanut hoidettua monta vaivaa pelkillä luontaistuotteilla. :)
    Toinen antibiootteihin (ja terveydenhoitoon yleensäkin) liittyvä ongelma on se, että ihmistä ei ajatella kokonaisuutena. Onneksi tämä asia on nyt muuttumassa! Tutkijat ovat tajunneet, että suoliston bakteerikannan epätasapaino vaikuttaa koko kehoon ja aiheuttaa monia sairauksia, esim. parkinson, dementia ja autismi on yhdistetty suoliston bakteerikannan epätasapainoon. Nämä tutkimustulokset vain eivät siirry käytäntöön, koska terveydenhoitoalaa hallitsevat lääkefirmat. Lääkefirmat taas eivät tahdo hoitaa ihmistä terveeksi, koska terveelle ihmiselle ei voi myydä lääkkeitä. Niille on rahallisesti kannattavampaa pitää ihmiset sairaana. Suoliston bakteerikanta voi tietenkin mennä sekaisin muistakin syistä, mutta vahvat antibioottikuurit eivät ainakana paranna tilannetta.
    On lääkäreiltä täysin vastuutonta määrätä antibioottikuuri vain ”varmuuden vuoksi”! Ilmeisesti potilaiden pitää alkaa opettaa lääkäreitä ja kieltäytyä turhista kuureista. Esimerkiksi ylähengitysteiden infektioihin antibiootit eivät auta. Silti jotkut lääkärit niitä määräävät kyseiseen vaivaan. Totta kai joihinkin tauteihin antibioottikuuri on tarpeellinen ja se kannattaa ottaa. Mutta huvikseen tai varmuuden vuoksi niitä ei kannata missään nimessä syödä.

  • mirvaannamaria
    Posted at 22:22h, 16 elokuun Vastaa

    Oon aivan samaa mieltä sun kanssa, ihan joka kohdasta. Tuo lääketeollisuus todellakin pitää ihmisiä sairaina. Herpesvirus on myös yksi hyvä esimerkki tästä. Bisnes herpeslääkkeiden ympärillä on valtava, koska virus ei parane koskaan ja lääkitystä voidaan joutua käyttämään useinkin. Valtaosalla ihmisistä ko. virus myös ilmeisesti on. Siitä on kuitenkin monia tutkimuksia, kuinka virus onkin saatu pois elimistöstä yllättävän yksinkertaisella tavalla. Ja monen monta muutakin esimerkki tästä löytyy.. 

  • Vierailija
    Posted at 16:09h, 19 elokuun Vastaa

    Antibioottien ongelma on se, että niiden kohteet (esim. erilaiset bakteereille tärkeät entsyymit) ovat samanlaisia sekä tautia aiheuttavissa että ihmisille hyödyllisissä bakteereissa. Jos patogeeniselle bakteerille spesifi kohde löydetään, hieman epäilen, etteikö siihen alettaisi lääkettä kehittää. Antibioottien ja lääkeyritysten kohdalla tosin ongelma on, että jos uusi antibiootti saadaan kehitettyä, voidaan sen käyttöä rajoittaa, kunnes vanhoja lääkkeitä kohtaan kehittyy resistenssi. Miten toimii yritys, joka ei saa myydä tuotettaan? Millä yritys kattaa lääkekehityksestä aiheutuvat kulut, jotka ovat keskimäärin 1 miljardi/lääke?

  • Suvi K.
    Posted at 15:33h, 16 elokuun Vastaa

    Mä välttelen antibiootteja viimeiseen asti, koska mulla ne yleensä niiden sivuoireet on yhtä kiusalliset kuin alkuperäinen vaiva. :D Tämä kuitenkin koskee vain mua henkilökohtaisesti; jokaisen kroppa reagoi eri lääkkeisiin eri tavalla, ja on todella hyvä, että antibiootteja on saatavilla silloin, kun niitä todella tarvitaan. Välillä kuitenkin tuntuu, että terveydenhuolto on määräämässä niitä turhan huolettomasti ja sellaisiinkin vaivoihin, jotka parantuisivat muutenkin. En ole lääkäri enkä muutenkaan ymmärrä lääketieteestä paljoa, mutta mä kannattaisin kokonaistilaneen ja hyötyjen ja haittojen tarkkaa arviointia ennen, kuin antibioottikuurille ryhtyy.

  • mirvaannamaria
    Posted at 22:24h, 16 elokuun Vastaa

    Just näin! Ja tosiaan se arviointi niin sitä lääkettä määräävän lääkärin/hoitajan kuin lääkkeensaajankin osalta olisi paikallaan :) 

  • Moksinen
    Posted at 15:57h, 16 elokuun Vastaa

    Hyviä pohdintoja, turhat lääkekuurit riskeeraavat myös muut juuri sen takia, että bakteerit kehittävät vastustuskyvyn antibiooteille. Yksi pointti jäi kuitenkin uupumaan, nimittäin se, että jos antibioottikuurille ryhtyy, niin kuuri tulee syödä loppuun asti vaikka olo paranisi jo päivän parin päästä. Iso tekiä antibioottiresistenssien bakteerien synnyssä on nimittäin keskenjätetyt kuurit. Tästä löytyy paljon tutkimustietoja ja hyvä paikka aloittaa on vaikka kotimaisen Tiede-lehden sivut.

  • mirvaannamaria
    Posted at 22:29h, 16 elokuun Vastaa

    Voi sentään, pidin tuota jotenkin niin itsestäänselvyytenä etten tajunnut edes kirjoittaa postaukseen aiheesta! Mutta siis äärimmäisen tärkeä pointti, hyvä kun otit esille. Ilmeisen hyvin iskostunut päähän opiskelujen aikana, niin sitä olettaa että kaikille se on aivan itsestäänselvää vaikka tosiaan tuskin on. Kuureja jätetään paljon kesken usein juuri sen takia että oireet lievittyvät, onneksi pakkausselosteissa on aina maininta tästä ja minulle ainakin apteekissa joka kerta antibioottia hakiessa on tästä huomautettu :) 

  • annepa
    Posted at 18:45h, 16 elokuun Vastaa

    Aloin kommentoimaan kesken jääneitä kuureja, mutta Moksinen ehtikin ensin.

  • mirvaannamaria
    Posted at 22:31h, 16 elokuun Vastaa

    Joo tätä mä olen kauhistellut, kun Espanjassakin toisista apteekeista saa ihan mitä tahansa lääkkeitä apteekin hyllyltä ihan vain pyytämällä. Eikä varmasti ohjeisteta niiden käytössä. 

  • Mia K.
    Posted at 20:42h, 16 elokuun Vastaa

    Mä oon joutunu viimeksi n. öh.. 20 vuotta sitten ottaan kuurin.. mut oli joskus aikakausi, jolloin multa yritettiin tulehdusta pois kaikilla mahollisilla kuureilla, ja mikään ei tehonnut. Sain silloin antibiooteista tarpeekseni. Hoidin asian muulla tavoin. Ja, jota jatkan edelleen tänä päivänä :)! Sitten kummallista oli myös pojallani ainainen jokavuotinen angiina. Ja siihen aina kuuri. Kunnes kun kuudes kerta oli jo menossa, ja siihen kokeilin sitten myös kaikki ne tehokeinot, joita oli saatavilla, ja en tiedä mitä tapahtui, mutta poika toipui ilman lääkkeitä ja angiinat jäi siihen! Sen jälkeen ei ollut enää koskaan! Mutta kyllä noita kuureja nykyään annetaan mun mielestä vain jos on oikea tarve. Mutta toki lääkäreillä ja lääkäreilläkin on eroja. Kuten kaikissa tuppaa olemaan.

  • mirvaannamaria
    Posted at 22:37h, 16 elokuun Vastaa

    Mullakin oli lapsena jatkuvat korvatulehdukset, angiinat yms ja yhtäkkiä ne vaan loppuivat. Luojan kiitos. Toivottavasti ei koskaan enää tule sellaista kierrettä. Koska muuten elän mielestäni todella terveellisesti ja ruokavaliojutut yms on kunnossa, en keksi muuta syytä tälle heikentyneelle vastustuskyvylle kuin juuri nuo antibioottikuurit joita viimeisen 3,5 vuoden aikana on tullut syötyä. 

  • neiti Coco
    Posted at 12:44h, 18 elokuun Vastaa

    Söin itse ns. turhaan antibiootit ensimäisen hampaanpoiston jälkeen, koska oli mätäkuu ja suu on yksi paikka minne en halua ongelmia paranemisen suhteen. Toinen poistettiinkin sitten ilman. Oli tosin ensimäinen kerta kun antibiootit aiheuttivat minulle lisä harmina hiivatulehduksen! Voin sanoa, että kun vetelin niitä voiteita kirosin itseni syvälle, syvälle, maan pohjamutiin.

  • mirvaannamaria
    Posted at 10:15h, 19 elokuun Vastaa

    Voi ei :( Toivottavasti jatkossa vältyt turhilta kuureilta – ja ikäviltä sivuvaikutuksilta!

  • markku
    Posted at 18:00h, 18 elokuun Vastaa

    olen lapsesta asti sairastanut ja joutunut lääkitsemään itseäni säännöllisesti antibiootein ja muutamia niistä on jo vältettävä sivuoireista johtuen. välttäisin ko. lääkkeitä hyvin mieluusti, sillä kyllä ne vaikuttavat kroppaan pitkän aikaa. mm. viheliäinen perioraalidermatiitti vaan iskee säännöllisesti, eivätkä siihen auta kuin tetralysal -kuurit. jos siis jollain on jotain muita vinkkejä tämänkin taudin hoitoon, niin kiitollisena otan ne vastaan.

  • mirvaannamaria
    Posted at 10:20h, 19 elokuun Vastaa

    Eikä :( Kuulostaa todella ikävältä lääkekierteeltä. Vilpittömästi toivon, että löydät vielä jostain avun jotenkin ja pääset tuosta eroon. Ootko kokeillut luontaistuotepuolelta kaikki vaihtoehdot erityisesti tuon pod:n hoitoon? 

  • Yökkö
    Posted at 22:55h, 18 elokuun Vastaa

    Noihin kipulääkkeisiin kommentoin. Kivunhoidosta on Suomi saanut negatiivista palautetta paljon ja lääkäreitä on koulutettu ehkä viime aikoina hiukan paremmin. Toisaalta lääkäreissä on yksilöllisiä eroja hirveästi, mutta nykyään normaalikokoiselle aikuiselle oman sairaanhoitajan kokemuksen mukaan on Panadol 1g ja Burana 600mg. Mutta kurkkukipuun Panacod on kyllä hyvä, yleensä mahdollistaa sen nesteytyksen suun kautta ettei tarvitse tippaan lähteä.

  • mirvaannamaria
    Posted at 10:27h, 19 elokuun Vastaa

    Hyvä pointti tuo kurkkukipu&Panacod, tiedän nimittäin kokemuksesta kun joskus angiinani paheni kurkkupaiseeksi, ettei siinä enää buranat auta ja tosiaan pitäisi jotain saada edes syötyä ja juotua. Silloin tajusin myös, ettei Panacod vaikuta muhun ollenkaan (kuulun niihin harvoihin hitaisiin CYP2D6-metaboloijiin), tällä kertaa lääkäri siitä huolimatta määräsi ko. lääkettä – jos se vaikka sittenkin auttaisi :D 

Post A Comment