Dubai & Arabiemiraatteihin matkustamisen eettisyys

 

Matkustin ensimmäisen kerran Dubaihin kuusi vuotta sitten. Lyhyt lento, kuumuus keskellä tammikuuta, siisteys, turvallisuus ja hotelleiden korkea taso lumosivat ensisilmäyksellä. Vannoin tulevani uudestaan ja uudestaan, ja niin myös tein. En osannut kuvitellakaan, että juuri Dubaihin matkustaminen tulisi vielä olemaan niin suuren arvostelun kohteena, kuin se on nyt.

 

 

Toisin kuin yleensä ajatellaan, Dubai ei ole pelkkää kultaa ja timantteja, vaikkei sitä puolta kaupungista voi mitenkään ohittaa. Arabimailla on todella kiehtova historia, vaikka öljyvaroilla rakennetut kaupungit suhteellisen nuoria ovatkin. Arabiemiraatit, tai Yhdistyneet arabiemiirikunnat on perustettu vasta vuonna 1971. Öljyä Dubaista löydettiin vasta 1960-luvulla ja siitä alkoi kasvu ennätysten kaupungiksi, jossa kaikki oli suurta ja mahtavaa. Pian kuitenkin ymmärrettiin, etteivät öljyvarat riitä loputtomiin ja on keksittävä jotain muuta. Dubaista päätettiin rakentaa kaupankäynnin keskus ja houkutteleva matkailukohde. Vuosituhannen vaihteessa siellä oli jo maailman ainoa seitsemän tähden hotelli ja pian avattiin maailman korkein rakennus, Burj Khalifa. Dubaista tuli kuuluisa ja ennätykset seurasivat toisiaan. Keskelle aavikkoa nousi luksuksen keskus, mutta sillä oli sivuvaikutuksensa. Esillä ovat olleet niin ihmisoikeuksiin liittyvät ongelmat, halpatyövoiman käyttö sekä negatiiviset ympäristövaikutukset.

 

 

Dubai jakaa valtavasti mielipiteitä. Vuonna 2019 tuntuu olevan jo trendi kritisoida Arabiemiraatteihin matkustamista. Niinkin iso trendi, että somessa huudellaan kuinka Dubai on paska maa ja sinne ei matkustettaisi vaikka siitä maksettaisiin. Tähän väliin nyt vain sen verran, että Dubai ei ole maa. Samaan aikaan Arabiemiraatit ovat eurooppalaisille yksi suosikkikohteista, lähellä ja lämmintä keskellä talvea. Tunnetut ruotsalaisbloggaajat Kenza Zouiten ja Alexandra Bring saivat viime viikolla paljon lokaa niskaansa tehtyään matkan Dubaihin yhteistyössä Visit Dubain kanssa. Heidän seuraajansa alkoivat uhata arabimaita boikoteilla. No, boikottihan ei lopulta auta mitään ja siinä tapauksessa ei voisi matkustaa oikein mihinkään. Edes ihmisoikeusjärjestö Amnesty ei suosittele boikotteja, tästä oli paljon uutisointia Qatarin tapauksen kohdalla. Matkustajien kehotetaan silti ottamaan selvää maan tilanteesta ja juuri esimerkiksi ihmisoikeusasioista ja päättämään sitten kohteensa ja käytöksestään kyseisessä kohteessa sen mukaisesti. Joku jättää matkustamatta, joku ei.

 

 

Olen kirjoittanut aiemminkin, kuinka olen itse keskustellut useamman Dubaissa työskentelevän henkilön kanssa, ja he kaikki ovat olleet kovin kiitollisia työpaikastaan. Se on ollut monille ainoa keino elättää perheensä ja eräskin ravintolatyöntekijä kertoi, että hänen työpaikkaansa oli hakenut satoja ihmisiä. Monet myyjät ja taksikuskit ovat olleet aidosti onnellisia Dubaissa työskentelystä. Halpatyövoimaa käytetään tietysti rakennustyömailla, joskaan se ei näy niin räikeästi kuin esimerkiksi prostituutio Thaimaassa, joka on toinen suomalaisten suosikkikohde, mutta jota ei lainkaan dissata missään. Dubain hallitsijan Sheikki Al-Maktoumin tytär Prinsessa Latifa on antanut kasvot Dubain kääntöpuolelle ja isänsä sairaalloiselle vallankäytölle. Mutta mitä tapahtuu esimerkiksi juuri sen Thaimaan kuningasperheessä? Dubaista on kaivettu esiin paljon ikäviä asioita, joita tapahtuu myös monissa muissa maissa, mutta niitä ei tuoda koskaan näkyviin.

 

 

Miksi juuri Dubai ärsyttää? Joku voi nyt mielessään kivittää mua, mutta joku on varmasti myös samaa mieltä. Dubaita on helpompi vihata kuin mitään muuta maata maailmassa. Rikkaudet ja överiylellinen elämäntyyli ärsyttävät enemmän kuin kehitysmaa, jossa ihmisoikeudet ovat aivan yhtä huonolla tolalla ja korruptio kukoistaa  ihmiskaupan kanssa kilpaa. En tarkoita tällä nostaa esiin sitä maailmankuulua kateuskorttia, mutta itse näen sen niin. Ylellisyys ärsyttää. Samaan aikaan meuhkataan siitä, kuinka ei astuttaisi Arabiemiraattien kamaralle jalallakaan, mutta samana päivänä on käyty penkomassa uuden halpavaateliikkeen alepöytä sekaisin ja viestejä someen näpytellään mahdollisesti puhelimella, joka on valmistettu yhtä lailla halpatyövoimalla kuin osa Dubain rakennuksistakin.

 

Saudi-Arabia alkoi hiljattain mainostaa matkailuaan. Kauhisteltiin, miten kukaan haluaisi matkustaa maahan, jossa naisilla on niin huonot oltavat? Tunnen itse tällä hetkellä Saudi-Arabiassa asuvia naisia ja he korostavat nimenomaan sitä, kuinka hyvä naisilla on olla. Pukeutumissäännöt eivät heitä haittaa, he eivät edes koe sitä haitaksi. Kaikki mitä koemme on tietenkin yksilöllistä, mutta nämä naiset ovat kertoneet nimenomaan siitä, kuinka turvallista naisen elämä tällä hetkellä Saudi-Arabiassa on ja heistä tuntuu jatkuvasti siltä, että heistä välitetään. Nämä tuntemani naiset ovat siis muuttaneet Riadiin töihin. Saudi-Arabian kehitykseen vaikuttaa varmasti positiivisesti myös matkailu, jolloin länsimaisista, tasa-arvoisista tavoista tulee vähitellen sielläkin yleisempiä ja yleisempiä. Naisen asema on parantunut länsimaalaistumisen myötä paljon ja tuleva turismi varmasti parantaa sitä entisestään.

 

 

On hyvä, että asioita tuodaan esille ja tietoisuus matkustamisen eettisyydestä lisääntyy. Kuitenkin erityisesti Dubain kohdalla on menty jo ihan yli. Meillä on täällä niin valtavan hyvä olla, että sitä vain unohdetaan yhtäkkiä kaikki kiitollisuus siitä, millaisessa maassa itse elämme ja haukutaan somevaikuttajia ja boikotoidaan kohteita, joissa ihmisoikeudet eivät ole samalla tasolla kuin täällä. Tottakai se on väärin, mutta samoja asioita tapahtuu myös muualla. Siinä vaiheessa, kun toimii kaikin puolin eettisesti ja matkustaa vain kohteisiin, joissa ihmisoikeusasiat ovat oikeasti hyvällä mallilla, voi mielestäni alkaa kritisoida muita. Muista kuitenkin silloinkin rakentava kritiikki.

 

Olen itse matkustamassa Dubaihin vielä tänä vuonna ja mietin paljon näitä asioita. En voi sulkea silmiä vääryydeltä, mutta toistaiseksi olen päättänyt itse matkustaa Arabiemiraatteihin. Yhtä lailla pohdin samoja asioita matkustaessani  Thaimaahan ja Yhdysvaltoihin. Maailma ei muutu ainakaan sillä, että sulkee silmät ja jää kotiin. Samalla tiedän kuitenkin olevani myös vähän itsekäs. Mutta niin on jokainen lentomatkustajakin. Mitä mieltä sinä olet erityisesti Dubain matkailusta ja matkailun kritisoinnista ylipäätään?

Seuraa myös FACEBOOK / INSTAGRAM @mirvaannamarian


Tags:
,
19 Comments
  • Avatar
    Mikaela
    Posted at 18:55h, 29 lokakuun Vastaa

    ”Discrimination on the basis of sex and gender is not included in the definition of discrimination in the UAE’s 2015 anti-discrimination law.

    Federal Law No. 28 of 2005 regulates personal status matters. Some of its provisions discriminate against women. For a woman to marry, her male guardian must conclude her marriage contract; men have the right to unilaterally divorce their wives, whereas a woman must apply for a court order to obtain a divorce; a woman can lose her right to maintenance if, for example, she refuses to have sexual relations with her husband without a lawful excuse; and women are required to “obey” their husbands. A woman may be considered disobedient, with few exceptions, if she decides to work without her husband’s consent.

    UAE law permits domestic violence. Article 53 of the penal code allows the imposition of “chastisement by a husband to his wife and the chastisement of minor children” so long as the assault does not exceed the limits of Islamic law. Marital rape is not a crime. In 2010, the Federal Supreme Court issued a ruling, citing the penal code, that sanctions husbands’ beating and infliction of other forms of punishment or coercion on their wives, provided they do not leave physical marks.

    Different emirates within the UAE’s federal system have laws that criminalize same-sex sexual relations, including Abu Dhabi, where “unnatural sex with another person” can be punished with up to 14 years in prison.

    Similarly, article 177 of the penal code of the Emirate of Dubai punishes consensual sodomy by imprisonment of up to 10 years.”
    Lähde: https://www.hrw.org/world-report/2019/country-chapters/united-arab-emirates

    UAE:hen ja Dubaihin liittyvä kritiikki ei pohjaudu ainoastaan yltäkylläisyyteen ja materiaan. Kannattaa tutustua UAE:n ihmisoikeuksiin, jotka ovat siellä täysin olemattomat. Pikamuotia ja Dubaihin matkustamisen eettisyyttä ei voi MITENKÄÄN verrata toisiinta.

    • Avatar
      mirvaannamarian
      Posted at 20:07h, 29 lokakuun Vastaa

      Ei tietenkään pohjaudu, siks mä välillä ihmettelenkin miksi just Arabiemiraatit saa niin poikkeuksellisen paljon p*skaa tästä niskaan koska samoja (ja vielä pahempia) ihmisoikeusongelmia on muuallakin maailmassa mutta niistä ollaan hiljaa. Ja tavallaan pohdin myös sitä, miten niitä asioita voisi muuttaa? Matkustamisen lopettaminen ei siihen vaikuta, mutta voisiko se jopa tuoda länsimaista tasa-arvoa ja oikeuksia maahan, jossa niiden tilanne on huono..

      En nyt sinänsä verrannut pikamuotia ja Dubaihin matkustamista, lähinnä vaan sellaista ”silmät auki, kiitos” herättelevää pohdintaa siitä, kun tää kritiikki tuntuu menneen nyt niin yli, että näihin asioihin ei edes perehdytä ennen kuin niistä hirveästi huudellaan.. Sä oot taas omalla esimerkilläsi ihan oikea ihminen näistä puhumaan, mut kritisoitkin pikamuotia ja teet paljon muutakin hyvää <3

  • Avatar
    Nimetön
    Posted at 00:09h, 30 lokakuun Vastaa

    On todella ikävää seurata kuinka välinpitämättömät ihmiset tuhoavat maailmaa. Tämä on syy kritiikkiin. Kukaan ei ole sinulle kateellinen. Kritiikkiä voi myös ottaa vastaan, eikä vain sivuuttaa siinä toivossa, että kyse olisi kateudesta.

    • Avatar
      mirvaannamarian
      Posted at 10:07h, 30 lokakuun Vastaa

      Olenko väittänyt, että joku olisi minulle kateellinen?

      • Avatar
        Nimetön
        Posted at 15:54h, 30 lokakuun Vastaa

        Anteeksi. Saatoin lukea tekstin väärin.
        Ymmärsin kappaleen ”miksi juuri Dubai ärsyttää” niin, että mielestäsi Dubai saa paljon kritiikkiä sen vuoksi, että ihmiset ovat kateellisia Dubain ylelliselle elämäntyylille (mukaan lukien Dubain matkailijat, joihin sinä tämän tekstin perusteella kuulut). Sanot, ettet halua vetää kateuskorttia esiin, mutta vedät kuitenkin. Joten pahoittelut vielä jos et tarkoittanut tätä. Ilmaisin asian kärkkäästi, koska kauteuteen vetoaminen kritiikin kohdalla on laiskaa.
        Ps. Kateudella tarkoitin tässä yhteydessä vain sitä, että matkailun kritisoijat tuskin ovat kateellisia matkailijoille. Sinulle ollaan varmasti kateellisia monesta muusta asiasta. Esim. upeasta kämpästä! :)

        • Avatar
          mirvaannamarian
          Posted at 09:43h, 31 lokakuun Vastaa

          Kiva kun korjasit, tuota siis nimenomaan tarkoitin, että Dubai itsessään ylellisyyksineen ärsyttää paljon enemmän kuin esimerkiksi vaikka Kiina, jonka ihmisoikeudet ovat maailman huonoimpia. Dubaihinhan matkustavat monet muutkin kuin vain ”rikkaat”, ainakin Suomesta moni lentää sinne talvella mieluummin kuin esim juuri Thaimaaahan, koska se on paljon edullisempaa.

  • Avatar
    AnneM
    Posted at 05:36h, 30 lokakuun Vastaa

    Todella hyvä postaus, ajattelen täysin samoin. Ihmeellistä on kaksinaismoralismi.

    • Avatar
      mirvaannamarian
      Posted at 10:10h, 30 lokakuun Vastaa

      Kiitos. Tähän Dubai-asiaan on monta näkökulmaa. Mitä se matkustamisen lopettaminen sitten ratkaisisi? Vaikeita juttuja, siksi osaltaan kirjoitinkin tän postauksen, että saisin muidenkin näkökulmia ja ajatuksia esille :)

  • Avatar
    SiniS
    Posted at 10:14h, 30 lokakuun Vastaa

    Mun mielestä on todella ontuvaa verrata ongelmia esim. Thaimaahan matkailussa Dubaihin. Thaimaassa voi valita olla käyttämättä niitä palveluja joissa ihmisoikeuksia poljetaan (kuten luonnollisesti prostituutio, korruptoituneet luksushotellit jne) ja valita pieniä perheiden omistamia yrityksiä ja majoituspalveluja. Dubaissa tällaista valinnan mahdollisuutta ei kuitenkaan ole, koska koko kaupunki on rakennettu orjatyövoimalla.
    On myös tieteellisesti todella naurettavaa käyttää muutamien ihmisten positiivisia mielipiteitä tällaisissa vertailussa. Toki Dubaissa ja vaikka siellä Saudi-Arabiassa monella on asiat todella hyvin. Se ei kuitenkaan poista niitä sisäänrakennettuja ongelmia ja sitä, kuinka moni ihminen siellä kärsii. Näissä on aina kyse kokonaisuuksista, ei yksittäisistä kokemuksista.

    • Avatar
      mirvaannamarian
      Posted at 10:38h, 30 lokakuun Vastaa

      Tieteellisesti en nyt olekaan tässä mitään väittänyt todeksi, lähinnä vain tuonut esiin sitä, ettei Dubai ole työntekijöilleen läpeensä paha. Tottakai kyse on kokonaisuudesta, mutta siihen kokonaisuuteen mahtuu myös hyviä kokemuksia. Ihmiset tuntuvat nyt vain ajattelevan, että koko kaupunki on täynnä orjia, jotka pakotetaan töihin. Koko kaupunkia ei ole rakennettu orjatyövoimalla, se on liioittelua vaikkakin tietysti asia, jolta ei pidä sulkea silmiä. Arabimaiden ihmisoikeudet eivät ole maailman huonoimpia, mutta ne ovat kaukana hyvästä. Mietin myös aina sitä, mikä on intialaisen rakennustyömiehen vaihtoehto, jos hän ei ”pääse” Arabiemiraatteihin rakentamaan pilvenpiirtäjiä? Missä hän sitten on ja mitä tekee?

      Toki jos pystyy matkustamaan muualle täysin eettisesti, tukien vain ja ainoastaan pientä perheyritystä (joka sekin maksaa veronsa valtiolle joka voi olla korruptoitunut?) on tietenkin pätevä arvostelemaan Arabiemiraatteihin matkustamista. Enkä ole missään vaiheessa puolustanut ko. kohteeseen reissaamista, tuonut vain tällä postauksellani esiin erilaisia näkökulmia aiheeseen liittyen. Olen joutunut itsekin miettimään näitä vaihtoehtoja paljon, menenkö vai enkö mene? Miten se, että ihmiset eivät matkustaisi enää, parantaisi konkreettisesti ihmisoikeuksia Arabiemiraateissa?

  • Avatar
    Hannnnna
    Posted at 18:31h, 30 lokakuun Vastaa

    Eikö se nyt ole vähän naiivia ajatella, että kun sinä rikkaana turistina kysyt taksikuskiltasi, myyjältä tai muilta palveluammattien edustajilta että he sekunnin tuttavuuden jälkeen sanoisivat mitään muuta kuin kertomasi asioita onnellisuudestaan työstään? Huono perustelu ja järjetöntä yleistämistä. Komppaan ylläolevia laajoista rakenteellisista ongelmista kommentoineita. Haluaisin ajatella että on sinulta tiedostavaa ja fiksua nähdä esimerkiksi tässä Dubaihin matkaaminen ongelmat, mutta onko se nyt tosiaan yhtään viisasta tehdä näitä päätöksiä täydessä ymmärryksessä. En tarkoita vain Dubaita vaan myös runsasta matkustamista yleensä.

    • Avatar
      mirvaannamarian
      Posted at 09:57h, 31 lokakuun Vastaa

      Mä uskon, ettei kukaan heistä ole valehdellut. Vaikka kyse on vain muutamista ihmisistä, mutta silti. Kyllä ihmisestä näkee aika helposti, onko oikeasti hyvä olla vai ovatko he todella orjina maassa vasten tahtoaan. Ja monien Dubain ”orjien” pomot, jotka työoloista ja palkoista ovat valehdelleet, eivät ole alkuperäisiä UAE:n asukkaita, vaan itsekin muualta. Yleensä maasta, josta he hankkivat työvoiman.

      Matkustamista en ainakaan itse tule lopettamaan, hienoa jos joku niin tekee puhtaasti eettisistä ja ilmastosyistä, mutta se on ainakin itselleni ja perheelleni tällä hetkellä toistaiseksi ainoa keino pitää lomaa sekä samalla iso satsaus omaan hyvinvointiin, joka taas heijastuu moneen muuhun asiaan positiivisesti. Haluan näyttää lapselleni maailmaa ja erilaisia kulttuureja mahdollisimman paljon ja se edellyttää nimenomaan sitä matkustamista. Kaiken ”turhan” matkustamisen olen jättänytkin jo pois ja monta reissua tekemättä. Matkustan mahdollisimman eettisesti, mutta matkustamista en tosiaan varmasti koskaan tule lopettamaan niin kauan, kun on mahdollisuus mennä.

      • Avatar
        helmi
        Posted at 14:40h, 31 lokakuun Vastaa

        Mun on vaikea uskoa, että kukaan aikuinen ihminen oikeasti voi kirjoittaa ylläolevan kommentin tosissaan. Ensinnäkin, jos jonkun työnantaja vaatii työntekijää matkustamaan lomapäivinään, kannattaa olla yhteydessä ylempiin tahoihin, se on laitonta. Mutta oletettavasti se, että matkustaminen on ainoa keino pitää lomaa, on ihan vain typerä ajatus omassa päässä. Siitä kannattaa opetella eroon, eikä varsinkaan kannata opettaa tuollaista epätervettä ajattelua lapsilleen.

        Samaisessa kommentissa väität matkustavasi mahdollisimman eettisesti. Jep jep, mutta etkös juuri tässä samaisessa postauksessa sanonut matkustavasi jälleen Dubaihin? En tiedä miten pihalla maailman menosta on oltava, jos Dubaihin matkustaminen vertautuu matkustamiseen ’mahdollisimman eettisesti’, mutta onhan tämä nyt aivan absurdia.

        On sinänsä se ja sama matkustaako satunnainen bloggaaja mihin ikinä, mutta tällaiset ihmeelliset selittelyt antaa kyllä äärimmäisen naurettavan kuvan ihmisen ajatusmaailmasta.

        • Avatar
          mirvaannamarian
          Posted at 20:53h, 31 lokakuun Vastaa

          Tervetuloa elämään meidän perheen elämää edes viikoksi niin ymmärrät, että meillä tehdään töitä kotona ihan koko ajan :) Mulle toi on ihan tuttua ja arkipäivää lapsuudesta asti, yrittäjäperheessä ei paljon kotona lomailla vaan tehdään aina jollain tasolla töitä. Mielelläni opetan lapselleni korkeaa työmoraalia ja sitä kunnianhimoa ja rakkautta työntekoa kohtaan itsekin. Vaikka tekee mistä tykkää, tarvitsee silti lomaa. Meillä se loma on silloin, kun lähdemme kotoa pois.

          Tuolla eettisellä matkustamisella tarkoitin siis eettistä lentämistä, ehkä muotoilin sen vähän väärin mutta ajatuksena että kun lennän, valitsen aina mahdollisimman vähäpäästöisen lentoyhtiön ja suorat lennot. Teen myös pidempiä matkoja ja harvemmin, kuin pieniä ja lyhyitä viikonloppulomia usein.

          Ajattelet aiheesta selvästi niin kärkkäästi, ettei oma ajatusmaailmasi taivu näköjään ymmärtämään muuta kuin omaa näkökantaasi. En väitä, että omani olisi mitenkään oikea, mutta jos joku arvostelee matkustamistani, perustelen sen kyllä näin :)

  • Avatar
    Hannabella
    Posted at 21:33h, 31 lokakuun Vastaa

    ”Haluan näyttää lapselleni maailmaa ja erilaisia kulttuureja mahdollisimman paljon ja se edellyttää nimenomaan sitä matkustamista.”

    Ihmisen ei tarvitse matkustaa fyysisesti yhtään minnekään perehtyäkseen erilaisiin kulttuureihin. Koulussa opetetaan maantietoa sekä erilaisista kulttuureista on kirjallisuutta ja dokumenttejä. Tästä syystä tiedän aika paljon erilaisista kulttuureista. :D

    • Avatar
      mirvaannamarian
      Posted at 22:37h, 31 lokakuun Vastaa

      On aivan eri asia nähdä ja kokea se paikan päällä kuin lukea kirjoista. Matkustaminen on suurta rikkautta lapselle, sitä ei voi korvata lukemalla kirjaa tai katsomalla dokkareita.

  • Avatar
    Hannnnna
    Posted at 13:01h, 04 marraskuun Vastaa

    Pienet lapset eivät muista matkoistaan mitään. Jos haluaa perustella matkustamista lasten kasvatuksella niin kannattaisi ehkä jättää ne matkat väliin pienen lapsen kanssa. Pitkään jopa alakouluikäisen.

    Pidän myös huolestuttavana mallia siitä, että töitä pitää tehdä koko valveillaoloaika. En voi oikein sanoa siitä mitään positiivista, sillä tekin selvästi tarvitsette palautumista kun matkustatte lomailemaan. Yleensä ihmiset palautuvat työpäivästä joka ilta ja joka viikonloppu. Elämässä on muutakin kuin työ – ainakin joillakin. Teen itsekin elämäntapatyötä, mutta kammoan silti itsensä identifioimista yksin työn kautta.

    • Avatar
      mirvaannamarian
      Posted at 13:33h, 04 marraskuun Vastaa

      En voi sietää identifioimista työn kautta, työ ei määritä meitä ihmisinä. Kyse ei ole siitä. Elämässämme ja arjessamme on PALJON muutakin kuin työ – perhe, harrastukset, sosiaalinen elämä ja kotityöt. Ihan jokainen tarvitsee kuitenkin toisinaan irtioton arjesta, silloin sitä jaksaa taas paremmin. Oli kyse minkälaisesta työstä tahansa.

      Pienet lapset muistavat matkoistaan todella paljon. En haluaisi olla ilkeä, mutta tuo väite on suorastaan naurettava :) Perustelen matkustamisen MYÖS lasten kasvatuksella, mutta on meillä monta muutakin syytä matkustaa. Jos se jotain harmittaa, niin sille en voi mitään.

  • Lasten kanssa ei kuulemma saisi matkustaa - MirvaAnnaMarian
    Posted at 17:13h, 04 marraskuun Vastaa

    […] postaus sai alkunsa kritisoivasta kommentista, jonka sain paljon keskustelua herättäneeseen Dubai-postaukseen viime viikolta. Pienten lasten kanssa ei saisi matkustaa, sillä he eivät muista matkoistaan […]

Post A Comment